Na zajęciach z muzykoterapii – poznajemy piosenki, tańce, zabawy oraz odkrywamy fascynujący świat muzykowania. Taki swobodny kontakt z muzyką wspomaga ogólny rozwój, rozwija pamięć, pomaga zrozumieć otaczający świat oraz, co najważniejsze, daje beneficjentom radość i odprężenie.
Repertuar piosenek jest różnorodny. Od piosenek lekkich, dowcipnych po pieśni poważne i pełne zadumy. Dzięki szerokiemu spektrum materiału muzycznego uczestnicy zajęć mogą poznawać różne problemy i reguły życia codziennego. Zajęcia muzyczne rozwijają zainteresowania beneficjentów oraz uczą pracy
w grupie.
Rodzice dzieci, które biorą udział w projekcie zauważają pozytywny wpływ muzyki na samopoczucie ich pociech. Wracają po zajęciach uśmiechnięte, wesołe i nucą melodie poznane podczas zajęć.
Sami beneficjenci mówią: ,,Fajnie jest umieć ładnie śpiewać i grać. To super, że potrafię więcej niż inni.”
Na zajęciach z plastykoterapii beneficjenci poznawali techniki wizualizacji przeżyć, uczuć i emocji tj. frotage i wydzierankę. Uczyli się uświadamiania i nazywania własnych myśli oraz obrazowania ich w dziełach plastycznych poprzez nabieranie dystansu w stosunku do trudnych przeżyć, uczuć, doświadczeń. Wyrażanie siebie w twórczej aktywności pozwoliło na wyrabianie w beneficjentach pewności siebie i otwartości w kontaktach społecznych. Podopieczni regularnie i chętnie uczestniczyli w zajęciach, które przebiegały w atmosferze radości i zabawy.
Teatr w terapii to zjawisko wciąż ewoluujące w edukacji i rewalidacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Terapia poprzez teatr jest jednym ze sposobów odkrywania i rozwijania w dziecku niepełnosprawnym tego, co jest w nim najlepsze, pozwala na kształcenie jego zainteresowań, zaspokaja jego zapotrzebowanie na kontakt ze sztuką. Zajęcia teatralne są również okazją do rewalidowania różnych deficytów.
W zajęciach teatroterapii realizowanych w ramach projektu „Mój świat – Bajka – wykorzystanie nowoczesnych środków multimedialnych w arteterapii” biorą udział zarówno dzieci nieśmiałe, zahamowane, jak też nadpobudliwe psychoruchowo. Poprzez wspólną zabawę i pracę udaje się rozbudzać w nich to, co indywidualne, niepowtarzalne. Aplauz otoczenia i podziw dają każdemu uczestnikowi projektu poczucie własnej wartości. Podczas zajęć beneficjenci mają możliwość uczestniczenia w ćwiczeniach komunikacji ruchowej likwidujących zahamowania w posługiwaniu się mową ciała, ćwiczeniach rytmicznych, ćwiczeniach przygotowujących do improwizacji aktorskiej. Dzieci uczą się pracować z rekwizytem, współdziałać z partnerem, doskonalą umiejętności posługiwania się głosem (m.in. poprzez ćwiczenia na kreatywne podejście do własnego głosu: odkrywanie ukrytych możliwości i skali swojego głosu, harmonizowanie głosu w grupie, grupowe budowanie prostych struktur wokalnych). Wspólne działanie w zespole pozwala uczniom występującym odkryć siebie, wejść w zupełnie inną rolę, zyskać poczucie własnej sprawności. Młodzież chętnie bierze udział w zajęciach, na których można wspólnie z kolegami nie tylko miło spędzić czas, ale jeszcze być kim się tylko zapragnie: dobrą wróżką, złą macochą, księżniczką czy też ulubioną postacią literacką, o czym świadczą wypowiedzi uczniów: „Zabawnie było odgrywać chorego kotka” – Łukasz, „Najbardziej podobała mi się pantomima „Okulary” – Iza, „Kiedy byłam złą macochą, wszyscy musieli mnie słuchać i to mi się najbardziej podobało” – Marzena. Nasz „szkolny teatr” jest miejscem, gdzie najważniejsze są nasze uczucia, emocje i przeżycia. Tam możemy je dzielić z innymi.
Choreoterapia to aktywna praca z ciałem poprzez taniec i ruch w towarzystwie różnorodnej muzyki, ale zawsze o pozytywnych wibracjach. Ruch wypływający z ciała w połączeniu z rytmem muzyki pomagają zharmonizować ciało, umysł i duszę. Terapia tańcem bazuje na twórczej ekspresji ruchowej i improwizacji tanecznej.
“Moją ścieżką jest taniec.
Moją biblią jest ciało, ponieważ ciało nie kłamie.
Jeśli pozwolisz swemu ciału tańczyć –
natychmiast odpadną od ciebie kłamstwa i dogmaty,
aż zostaniesz z samym duchem życia.
Taniec jest lekarstwem.
Wierzę, że jeżeli wyrazisz duszę w ruchu,
ona uzdrowi się”.
Gabrielle Roth
Zajęcia w opinii dzieci:
Ewelina twierdzi: „Nie ma oceniania i porównywania – to jest super”.
Piotrek : „Wszystko, co jest na zajęciach jest fajne, bo możemy mówić co chcemy robić”.
Koordynator projektu