Jedną z metod pracy prowadzoną w naszym Ośrodku jest gimnastyka korekcyjna. Celem tych zajęć są ćwiczenia i zabawy wspomagające prawidłowy rozwój układu mięśniowego, wyrabiającego nawyk prawidłowej postawy ciała, a tym samym zapobiegające powstawaniu wad postawy.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej ułatwiają swobodę poruszania się, kształtowania zmysłu równowagi, koordynacji ruchowej oraz ogólnej sprawności.
Gimnastyka korekcyjna prowadzona jest w oddziałach zerowych, szkole podstawowej, gimnazjum i szkole zawodowej. Zajęcia odbywają się w małych grupach liczących od 1 do 4 uczniów oraz indywidualnie.
Uczniowie na zajęcia kwalifikowani są na podstawie przeprowadzonych badan przez lekarza. Praca z tymi dziećmi odbywa się w oparciu o specjalistyczną diagnozę medyczną. Stwierdzone wady są sygnałem do rozpoczęcia postępowania korekcyjnego i ustalenia indywidualnego zestawu ćwiczeń do występującej wady.
W bieżącym roku szkolnym terapią objętych jest 59 uczniów.
Najczęściej występujące wady u tych uczniów to:
· plecy okrągłe
· skolioza
· plecy okrągło – wklęsłe
· płaskostopie
· odstające łopatki
· wady kończyn dolnych
Terapia opiera się na prowadzeniu ćwiczeń ruchowych mających na celu skorygowanie wad postawy i zapobiegać ich powstawaniu.
Przykłady ćwiczeń:
· ćwiczenia ogólnorozwojowe tułowia, kończyn górnych i dolnych
w różnych płaszczyznach
· ćwiczenia specjalne – korygujące określoną wadę
· ćwiczenia elongacyjne – w przypadku wykrycia i usuwania przykurczów mięśniowych
· ćwiczenia oddechowe w różnych pozycjach z zachowaniem prawidłowej postawy ciała
· ćwiczenia z oporem w celu zwiększenia masy mięśniowej w obrębie kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy, kończyn górnych i kończyn dolnych
· ćwiczenia wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe
· ćwiczenia kształtujące mięśnie
· ćwiczenia rozciągające mięśnie
· ćwiczenia odciążające
· gry i zabawy ruchowe
Każda jednostka lekcyjna dzieli się na 3 części:
1. część wstępna – ćwiczenia pobudzające i rozgrzewające
2. część główna – realizacja zasadniczego celu
3. część końcowa – fizyczne i psychiczne uspokojenie ćwiczących
Metodą wspomagającą gimnastykę korekcyjną prowadzoną w Ośrodku jest metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Celem tej metody jest rozwijanie przez ruch świadomości własnego ciała, usprawnienie ruchowe, świadomość przestrzeni i dzielenia tej przestrzeni z innymi ludźmi oraz nawiązywanie z nimi kontaktu.
Ze strony nauczyciela istotne jest podtrzymywanie u dziecka motywacji do czynnego udziału w zajęciach terapeutycznych. W ramach prowadzonych zajęć stosowane są sprawdzone metody i ćwiczenia, które dobierane są indywidualnie do każdego dziecka z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb.
Dużą wartość stanowią ćwiczenia w wodzie, dlatego też uczniowie korzystają z zajęć na basenie, przestrzegając obowiązujących zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Treści i zadania nauczyciela gimnastyki korekcyjnej ujęte są w dokumentacji pracy. Dokumentację pedagogiczną stanowi prowadzony dziennik z wykazem uczestników, rozkładem materiału, zapisem odbytych lekcji, frekwencją uczestników, ogólnym planem pracy oraz rejestrem rozmów instruktażowych z rodzicami.
Dokumentację medyczną stanowi pisemna informacja lekarza o rodzaju i stopniu stwierdzonych zaburzeń, przeciwwskazaniach dotyczących stosowania niektórych ćwiczeń oraz wyniki uproszczonych badań ortopedycznych.
Współpraca z rodzicami polega na udzielaniu instruktażu ćwiczeń domowych, udziale w zajęciach otwartych i pedagogizacji. Sala do gimnastyki korekcyjnej wyposażona jest w odpowiednie przyrządy i przybory niezbędne do wykonywania ćwiczeń korekcyjnych. Zajęcia prowadzone są również w formie zabaw i gier, które wpływają korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.