Uczniowie klasy VI e–VII e wybrali się na wycieczkę do miejskiego parku. Szukali kolorów i darów jesieni oraz obserwowali zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią. W klasie uczniowie oglądali przyniesione kasztany, żołędzie, kiście jarzębiny i różnobarwne liście, segregowali według rodzaju i wzbogacali nimi kącik przyrody. Rozpoznawali liście i owoce drzew na ilustracji i wśród darów jesieni. Porównywali ich wygląd, kształt, wielkość i kolor. Opisywali wygląd darów jesieni wzbogacając swój słownik wyrazowy. Potem rozwijali umiejętność tworzenia różnych kompozycji przestrzennych – powstały ciekawe kasztanowe ludziki. Układali też ze zgromadzonego materiału przyrodniczego kompozycje według własnego pomysłu. Chętnie uczestniczyli w zabawie polisensorycznej – rozpoznawanie darów jesieni bez kontroli wzrokowej. Zabawy z kasztanami – układanie kasztanów według narysowanych wzorów, komponowanie kasztanowej muzyki czy ćwiczenia przestrzenne polegające na układaniu darów jesieni według instrukcji słownej to inne ciekawe formy aktywności poznawczej.
„Od wierszyka do rysunku” według Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz – ćwiczenia słuchowo–wzrokowe w rytm wierszyka: „Te kasztany w równym rządku, liczę ciągle od początku”, wystukiwanie wzoru na tackach z kaszą manną, kolorowanie rysunku o tematyce jesiennej według wzoru to ćwiczenia wzbogacające wiedzę uczniów o otaczającym świecie.
Nauczanie polisensoryczne i w bezpośrednim kontakcie z przyrodą to najbardziej efektywna metoda pracy z uczniem.
Ewa Szymańska