Wydarzenia z roku 2009
Na tej stronie znajdziesz aktualne informacje oraz ważne pliki do pobrania związane z działalnością Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Węgrowie. Zapraszamy do zapoznania się dostępnymi materiałami.
Kornel Makuszyński
Materiały zebrała i opracowała – mgr Hanna Kasperowicz Węgrów 1998 SPIS TREŚCI 1. „ Darowałem wam wielki skarb – uśmiech” – biografia Kornela Makuszyńskiego 2. „ Jeślibyś umiał pisać tak, aby cię każde dziecko pojęło byłbyś wielki” – twórczość Kornela Makuszyńskiego 3. „ Wieś na wielkiej drodze od Trzaski do Korpowicza” – Zakopane Kornela Makuszyńskiego 4. „ Społeczeństwu polskiemu zapisuję…”
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym działają dwa oddziały przedszkolne liczące po pięciu zerówkowiczów. Są to dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz dzieci autystyczne. Dzieci te obciążone są również wieloma dysfunkcjami fizycznymi. Zespoły specjalistów pracujące z sześciolatkami starają się wypracować działania zespołowe, gdyż wcześniej realizowane były zajęcia indywidualne z zakresu wczesnego
METODA KNILLA
Metoda ta oparta jest na Programach aktywności –Świadomość ciała, Kontakt i komunikacja opracowanych przez Mariannę Knill i Christophera Knilla. Od 1973 r. intensywnie pracują z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z ciężkimi zaburzeniami w rozwoju ruchowym, poznawczym i społecznym. Opracowane programy wdrożono w wielu krajach i wykorzystywane są przez wielu nauczycieli oraz terapeutów zajmujących się edukacja specjalną. Programy aktywności to
INTEGRACJA SENSORYCZNA
„ Być pełnosprawnym to naprawdę żadna zasługa, to dar, który każdemu z nas, o każdym czasie może być odebrany. Pozwólmy więc niepełnosprawnym i członkom ich rodzin w jak najbardziej naturalny sposób włączyć się w nasze życie. Chcielibyśmy dać im pewność, że jesteśmy jednością.”
DOGOTERAPIA
Dogoterapia opiera się na wykorzystaniu, w terapii osób niepełnosprawnych, bezpośredniego kontaktu ze zwierzęciem – psem terapeutą. Ten bezpośredni kontakt pozwala wytworzyć specyficzną relację między pacjentem a psem terapeutą. Podstawowym założeniem terapii kontaktowej z udziałem psów jest możliwość tworzenia w czasie sesji terapeutycznej warunków, w których pacjent ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa oraz akceptacji własnej osoby. Pies akceptuje niezgrabne ruchy i zbyt gwałtowne
GIMNASTYKA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNA
Jedną z metod pracy prowadzoną w naszym Ośrodku jest gimnastyka korekcyjna. Celem tych zajęć są ćwiczenia i zabawy wspomagające prawidłowy rozwój układu mięśniowego, wyrabiającego nawyk prawidłowej postawy ciała, a tym samym zapobiegające powstawaniu wad postawy. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej ułatwiają swobodę poruszania się, kształtowania zmysłu równowagi, koordynacji ruchowej oraz ogólnej sprawności. Gimnastyka korekcyjna prowadzona jest
INDYWIDUALNE ZAJĘCIA REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZE
Rewalidacja indywidualna stanowi integralną część edukacji dzieci upośledzonych umysłowo. Jest blokiem zajęć wspomagających rozwój dziecka. Podstawą do zakwalifikowania poszczególnych uczniów do określonej formy zajęć rewalidacyjnych powinna być możliwie najpełniejsza diagnoza psychologiczno – pedagogiczna dokonana przez zespół osób pracujących z dzieckiem: nauczycieli, psychologa, pedagoga szkolnego, wychowawców, specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacji indywidualnej oraz lekarzy. Podstawowa diagnoza stanowi